Vreemd genoeg is er nogal eens sprake van een gespannen verhouding tussen sales en credit control.


Laat ik voorop stellen dat dit een voor de hand liggend verschijnsel is en in wezen ook gezond , zolang het spel maar op een tactvolle en zakelijke manier wordt gespeeld. Toch zouden beide partijen zich ervan bewust moeten zijn dat hun belang hetzelfde is namelijk : het bevorderen van de bedrijfswinst.


Sales en Credit Control hebben elkaar nodig. Een verkoop is immers pas verkocht als het geld binnen is en credit control kan geen krediet verstrekken, laat staan incasseren, zolang er geen order is. Een accountmanager verliest niet graag een order louter en alleen omdat de kredietafdeling het risico te groot vindt.Sales heeft dus behoefte aan een tijdige, juiste en volledige onderbouwing voor een kredietafwijzing of beperking hierin. Credit Control moet het verkoopproces ondersteunen en niet beperken. Een goede samenwerking en kruisbestuiving zijn essentieel, hun doel is immers hetzelfde: verkoop bevorderen, verliezen beperken en winst maximaliseren.




Hoe ziet die samenwerking en kruisbestuiving er dan uit ?


  • De kennis die een kredietafdeling heeft van de totale klantenportefeuille stelt sales in staat om zich vooral te concentreren op klanten met een aantrekkelijk kredietrisico en ze te waarschuwen tegen mogelijke verliezen

  • De branche kennis van credit control kan nuttig zijn voor sales om hun verkoop activiteiten op een bepaald tijdstip of regio te concentreren. In die zin doet credit control al een soort marktonderzoek en kan vanuit die optiek goede prospects doorgeven aan sales

  • Een tactvolle en zakelijke aanmaanprocedure zorgt ervoor dat de relatie goed blijft, waar uiteindelijk ook verkoop weer belang bij heeft vanuit after-sales geredeneerd.


Een verkoopafdeling is een van de belangrijkste informatiebronnen voor credit control. Zij bezoeken immers de klanten geregeld en kunnen dus kennis absorberen omtrent de volgende aspecten


  1. Voor welk doel zijn de bestelde goederen bestemd ?

  2. In welke staat is de bedrijfsuitrusting, is die recentelijk uitgebreid ?

  3. Zijn er nieuwe artikelen in productie genomen, zijn daarvoor onlangs investeringen gedaan ?

  4. Omvang van de voorraad, in relatie tot de investeringen

  5. Is er sprake ( geweest ) van calamiteiten zoals stilstand productie, stakingen, brand

  6. Bekwaamheid directie

  7. Financiële kengetallen

Allemaal hele waardevolle informatie om elkaar te versterken en tot een weloverwogen besluit te komen omtrent kredietverstrekking wat op die manier ook door beide partijen gedragen wordt.























EndFragment

EndFragment


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square